Gaflen

 
   

Sektionsforsiden

1. Gaffelrig - hvad er det egentlig?

2. Principløsning for den ny rig

3. Dimensioner på mast, bom og gaffel

4. Masten, et kompromis i flere trin

5. Bommen

6. Gaflen

7. Klyverbommen

8. Storsejlet

9. Fok og klyver

10. Topsejl

11. Tovværk og skødning

 

 

Sprays gaffel er lavet af et stykke af en mast fra en ødelagt Piratjolle. Den holder nogenlunde de nødvendige dimensioner. Gaffelkloen er lavet af to stykker krumvokset eg, hvor det lykkedes at få årerne til at følge kloens bøjning ganske godt. Ellers ville jeg som nødløsning have valgt at laminere loen i eg.

Kloen sidder på gaflen med tre gennemgående 10 mm rustfri bolte. Mastens diameter er ca. 120 mm så jeg lavede kloens indre diameter knap 130 mm. Det gav plads nok til at kloen kunne beklædes med læder og så alligevel have en vis frigang.

Gaflens gamle lak blev varmet af, og derefter blev den smurt med linolie og senere ferniseret. Som regel bruger jeg LeTonkinoise traditionel fernis, men på nogle dele af riggen har jeg brugt Hempels Classic Varnish, fordi jeg tilfældigvis havde fået et par dåser af den.

Kloen af eg lå og søbede i linolie en uges tid, blev tørret af og efter en uge ferniseret 8 gange. Da kloens var monteret - og fladerne mellem klo og gaffel smurt med en blanding af bivoks og trætjære inden fastspændingen af boltene, blev den klædt med læder. Her skar jeg en gammel solid taske op og fæstnede stykkerne med korte, kraftige kobbersøm. Læderet smøres jævnligt med læderfedt. Og til sidst, da gaflen var på sin plads, monterede jeg et rakkereb med kloder - et tyndt stykke stærkt reb mellem de to kløer, bag om masten. På dette sidder 10 trækugler af ask (kloder). Rakkerebet forhindrer kloen i at falde ud fra masten og tovværk i at komme i klemme mellem klo og mast - og kloderne forhindrer det tynde tov i at bide sig fast i masten. Kloderne købte jeg via nettet hos Classic Marine i England.

Gaflens ydre ende har jeg ikke afsluttet ordentligt endnu, fordi jeg var usikker på, hvor lang den burde være. Så den står lige afskåret. Til vinter blir den rundet og forsynet med huller til at fastgøre en lille blok til flaget og til det kommende topsejl.

 

 

Fotos kommer snart...