Nyt cockpit

 

   

Tilbage

 

Da motoren blev taget ud... 

Siden 1977 har der ligget en Marstalmotor i Spray. Den blev taget ud sidste år, og er nu solgt. Spray skal ikke have indenbordsmotor mere - hvilket den jo heller ikke havde, da den var ny. En lille påhængsmotor må løse behovet.

Til gengæld viste arbejdet med en ny rorstævn, at hele cockpittet trængte til et eftersyn. Nogle spanter virkede svage.

Jeg besluttede derfor at tage det eksisterende cockpit ud. Det blev bygget i 1960erne og var fint arbejde den gang. I dag er der råd mange steder i de små bjælker i kistebænkene etc. I stedet bygger jeg et cockpit med et layout som var almindeligt den gang Spray blev bygget.

Der kommer ingen lukkede kistebænke men planketofter, og dørken går helt ud i borde. God benplads og god dybde i cockpittet. En tværgående tofte agter til rorgængeren og to langsgående tofter. 

 

Renovering af spanter m.v.

Flere af spanterne i cockpittet er dårlige. Nogle steder er der råd i spanterne, især hvor der blev sat ekstra forstærkning på ved motorinstallationen. En bundstok ser også noget medtaget ud. Det rigtige valg er krumvokset eg, som saves og hugges i form. Men jeg har ikke eg, der er godt nok, så en måske langvarig mellemløsning bliver laminerede spanter. Tidligere har jeg limet spanter af ask og mahogny. Nu prøver jeg fyr, kernetræ og knastfrit. Limen er en enkomponent PU-lim, som jeg ved andre bådebyggere har gode erfaringer med. Selv har jeg altid brugt epoxy til lamineringer, men nu prøver jeg så PUlimen.

Træet kommer fra gamle bordplader, sdåan som man lavede dem i 1960erne og 1970erne. Alt for massive efter moderne optik, men træ af bedte kvalitet lige til at save op i lameller. Lamellerne er knap 6 mm tykke, og jeg limer op umiddelbart efter jeg har savet. Limevnen på nysavet træ er bedst.

Spanterne tager jeg mål af ved at bruge et stykke brædt og en lille målestok.  Stokken er blot en rørepind til maling, som jeg har spidset i enden. Når brædtet er fiksetet ved spantet, er det nemt at overføre  afstandsmålene ved at bruge målestokken - man tegner den simpelthen af på brædtet. Hjemme på værkstedet overføres målene så fra brædtet til  et nyt brædt, som skal holde spantet, medens det limes. Når kurven til det nye spant er tegnet op, skruer jeg solide klodser ned med et mellemrum der svarer til afstanden mellem mine målepunkter (hvilket ved klinkbygget skrog typisk er et bord bredde). De limsmurte lameller spændes så op mod klodserne.

Når limen er hærdet er det nemt at rense limresterne af og høvle og slibe spantet til endelig form. Der skal som regel måles og justeres nogle gange, inden spantet sidder helt perfekt.

Spanterne monteres med kobbersøm og klinkes eller de kan monteres med rustfri bolt og møtrik. Jeg bruger det sidste, fordi det så er betydelig nemmere at skifte til savede egetræsspanter, når godt træ er dukket op. Det skal naturligvis klinkes.

Spanterne mættes med linolie. På bagsiden maler jeg dem med tre gange jernmønje. Resten males med linoliemaling, når de er monterede, og hele cockpittet alligevel skal males.

PUlim og epoxylim er begge meget allergiprovokerende. Man skal undgå hudkontakt og absolut ikke slibe eller høvle i limet træ, hvor hærdningen ikke er helt færdig.


Nyt hovedskot

For at styrke skroget, bygger jeg et stærkere skot midtskibs. Tidligere har konstruktionen ved overgangen mellem cockpit og ruf fungeret som hovedskot, men uden en gennemgående bjælke fra skrogside til skrogside.
Det ny hovedskot består af to egeplanker, der er fæstet til spanterne i begge sider, og som er monteret under ruffets forsider ind mod cockpittet. Plankerne er fæstet i rufforsiderne og de er desuden fæstet til hinanden, så der opstår et samlet styrkelement på tværs midt i båden.
Plankerne er boltet til spanterne og skruet til hinanden samt til rufforsiderne.


Ny dørk og tofterne

Når spanterne er renoveret og der er malet, bygger jeg et bjælkeværk til dørken. Det bliver egeplanker på højkant fra bordside til bordside, som dermed kommer til at fungere som tværskibs afstivning gennem hele cockpitområdet.

Selve dørken er lavat af planker i fyr, 25 x 200 mm, som er høvlet og hvor jeg har fræset en profil langs kanten.

Profilen er netop fræset.

For neden er den ny dørk groft tilpasset og lagt ud første gang.  Profilerne er ikke fræset på dette tidspunkt og de nye spanter ikke monteret. Den midterste planke er smalnet agterud. Så får dørk og senere tofter linier, der passer til skroget.




 

.

.

.

 

 .

.

.

.

 

 

    

 

 

 

 

 

 

Så er kistebænke og installationerne taget ud.

 

Al løs maling skrabes af. For neden: Et dårligt spant, godt gemt inde under kistebænke og dørk. Udskiftes inkl. ny bundstok.

Lameller til spanterne er savet ca 6 mm tykke. Kun de knastfrie kan bruges.

Spantekurven er overført fra målebrædtet til limbrædtet. Kurven er spantets underside. Klodserne skrues ned i brædtet. Nemt at flytte, når næste spant skal streges op og limes.


Lamellerne i spænd. Bemærk at der også er sat en tvinge mellem hver klods. Når man som her bruges PUlim skal der være helt tæt kontakt mellem limfladerne. En epoxylim tillader mindre præcision, men PUlimen har kun styrke hvor der er direkte kontakt mellem limfladerne.


Det færdige spant. Hullerne til boltene er boret og males her indvendigt med jernmønje. Til det er en piberenser af den tykke slags fra hobbyforretningen glimrende.