Tilbage |
Da motoren blev taget ud...
Siden 1977 har der ligget en Marstalmotor i
Spray. Den blev taget ud sidste år, og er nu solgt. Spray skal ikke have
indenbordsmotor mere - hvilket den jo heller ikke havde, da den var ny. En
lille påhængsmotor må løse behovet.
Til gengæld viste arbejdet med en ny rorstævn,
at hele cockpittet trængte til et eftersyn. Nogle spanter virkede svage.
Jeg besluttede derfor at tage det eksisterende
cockpit ud. Det blev bygget i 1960erne og var fint arbejde den gang. I dag
er der råd mange steder i de små bjælker i kistebænkene etc. I stedet
bygger jeg et cockpit med et layout som var almindeligt den gang Spray
blev bygget.
Der kommer ingen lukkede kistebænke men
planketofter, og dørken går helt ud i borde. God benplads og god dybde i
cockpittet. En tværgående tofte agter til rorgængeren og to langsgående
tofter.
Renovering af spanter m.v.
Flere
af spanterne i cockpittet er dårlige. Nogle steder er der råd i
spanterne, især hvor der blev sat ekstra forstærkning på ved
motorinstallationen. En bundstok ser også noget medtaget ud. Det
rigtige valg er krumvokset eg, som saves og hugges i form. Men jeg har
ikke eg, der er godt nok, så en måske langvarig mellemløsning bliver
laminerede spanter. Tidligere har jeg limet spanter af ask og mahogny.
Nu prøver jeg fyr, kernetræ og knastfrit. Limen er en enkomponent PU-lim,
som jeg ved andre bådebyggere har gode erfaringer med. Selv har jeg
altid brugt epoxy til lamineringer, men nu prøver jeg så PUlimen.
Træet
kommer fra gamle bordplader, sdåan som man lavede dem i 1960erne og
1970erne. Alt for massive efter moderne optik, men træ af bedte
kvalitet lige til at save op i lameller. Lamellerne er knap 6 mm tykke,
og jeg limer op umiddelbart efter jeg har savet. Limevnen på nysavet
træ er bedst.
Spanterne
tager jeg mål af ved at bruge et stykke brædt og en lille
målestok. Stokken er blot en rørepind til maling, som jeg har
spidset i enden. Når brædtet er fiksetet ved spantet, er det nemt at
overføre afstandsmålene ved at bruge målestokken - man tegner den
simpelthen af på brædtet. Hjemme på værkstedet overføres målene så fra
brædtet til et nyt brædt, som skal holde spantet, medens det
limes. Når kurven til det nye spant er tegnet op, skruer jeg solide
klodser ned med et mellemrum der svarer til afstanden mellem mine
målepunkter (hvilket ved klinkbygget skrog typisk er et bord bredde).
De limsmurte lameller spændes så op mod klodserne.
Når
limen er hærdet er det nemt at rense limresterne af og høvle og slibe
spantet til endelig form. Der skal som regel måles og justeres nogle
gange, inden spantet sidder helt perfekt.
Spanterne monteres med kobbersøm
og klinkes eller de kan monteres med rustfri bolt og møtrik. Jeg bruger
det sidste, fordi det så er betydelig nemmere at skifte til savede
egetræsspanter, når godt træ er dukket op. Det skal naturligvis klinkes.
Spanterne
mættes med linolie. På bagsiden maler jeg dem med tre gange jernmønje.
Resten males med linoliemaling, når de er monterede, og hele cockpittet
alligevel skal males.
PUlim
og epoxylim er begge meget allergiprovokerende. Man skal undgå
hudkontakt og absolut ikke slibe eller høvle i limet træ, hvor
hærdningen ikke er helt færdig.
Nyt hovedskot
For at
styrke skroget, bygger jeg et stærkere skot midtskibs. Tidligere har
konstruktionen ved overgangen mellem cockpit og ruf fungeret som
hovedskot, men uden en gennemgående bjælke fra skrogside til skrogside.
Det ny hovedskot består af to egeplanker, der er fæstet til spanterne i
begge sider, og som er monteret under ruffets forsider ind mod
cockpittet. Plankerne er fæstet i rufforsiderne og de er desuden fæstet
til hinanden, så der opstår et samlet styrkelement på tværs midt i
båden.
Plankerne er boltet til spanterne og skruet til hinanden samt til rufforsiderne.
Ny dørk og tofterne
Når spanterne er renoveret og der er malet,
bygger jeg et bjælkeværk til dørken. Det bliver egeplanker på højkant fra
bordside til bordside, som dermed kommer til at fungere som tværskibs
afstivning gennem hele cockpitområdet.
Selve dørken er lavat af planker i fyr, 25 x 200 mm, som er høvlet og hvor jeg har fræset en profil langs kanten.
Profilen er netop fræset.
For
neden er den ny dørk groft tilpasset og lagt ud første gang.
Profilerne er ikke fræset på dette tidspunkt og de nye spanter ikke
monteret. Den midterste planke er smalnet agterud. Så får dørk og
senere tofter linier, der passer til skroget.

.
.
.
.
.
.
.
|

Så er kistebænke og installationerne taget
ud.
Al løs maling skrabes af. For neden: Et
dårligt spant, godt gemt inde under kistebænke og dørk. Udskiftes inkl. ny
bundstok.

Lameller til spanterne er savet ca 6 mm tykke. Kun de knastfrie kan bruges.

Spantekurven
er overført fra målebrædtet til limbrædtet. Kurven er spantets
underside. Klodserne skrues ned i brædtet. Nemt at flytte, når næste
spant skal streges op og limes.

Lamellerne
i spænd. Bemærk at der også er sat en tvinge mellem hver klods. Når man
som her bruges PUlim skal der være helt tæt kontakt mellem limfladerne.
En epoxylim tillader mindre præcision, men PUlimen har kun styrke hvor
der er direkte kontakt mellem limfladerne.

Det
færdige spant. Hullerne til boltene er boret og males her indvendigt
med jernmønje. Til det er en piberenser af den tykke slags fra
hobbyforretningen glimrende.

|