Ny forluge |
||
|
Dækshuset En gang i 1960erne fik Spray bygget et fint dækshus på fordækket. Godt arbejde og pænt design. Men virkelig upraktisk i forhold til at kunne arbejde på fordækket. Og da vi kun bruger pladsen om læ under fordækket til at stuve grej og anker, er der ikke behov for den indvendige ekstra højde, som dækshuset giver. I stedet for dækshus kommer en almindelig forluge på ca 50x45 cm, karmens indvendige mål. Lugen blir af løs type. Den kan surres, hvis vejret er hårdt. Dækket Når dækshuset er afmonteret, er der et "hul" i dækket, som er væsentlig større end den kommende dæksluge. Så dækket skal tilpasses den ny luge. Det kræver to langsgående bjælker og en tværgående. På det kan der så lægges nyt dæk, som forbindes med det eksisterende dæk. Og dækslugens karm kan stå på dækket oven på de nye bjælker. Lugens konstruktion Lugens karme står på dækket og boltes ned gennem dæk og bjælker. Karmen forsynes med en løs bjælke på tværs, der vil støtte lugens lister, når man står på lugen. Selve lugen består af en ramme med lister på. Listerne dækkes med lærred. Både karmen og lugerammen samles med X-fals der er limet og skruet, evt. boltet. Det hele bygges af fyrretræ, kun kernetræ og så spejlskåret som muligt. Listedækningen rundes yderst, så lærredet kan bukkes ind under og sømmes fast med kobberstifter. Inden lærredet lægges på, grundes listerne med linolie og males med zinkhvidt. Lærredet males med linoliemaling ligesom resten af lugen.
Karmen - overdrevne dimensioner, med den løse bjælke i midten. En lille kæde sikrer, at den ikke falder ned, når den løftes af.
Lugen er en ramme med lister. Listerne rundes, så lærredet kan bøjes rundt om og ind under.
. . .
. . . .
|
Et billede af båden fra 1959, hvor den har en rundet, løs forluge.
Her fornemmer man, hvor meget plads det
pæne dækshus tager op på fordækket. Især fordi man ikke rigtig kan træde
op på det, som på en flad luge. |