Da jeg i foråret 2012 løftede roret af, var
det tydeligt, at agterstævnen ikke havde det godt. Fra siderne så den fin
ud, men lige midt bagpå kunne man stikke stemmejernet direkte ind gennem
stævnen. Efter fem minutters stikken stod problemet klart: Hele
agterstævnen skulle udskiftes.
Det tog en dag at fjerne den gamle stævn. Et
solidt stemmejern gjorde arbejdet. Da stævnen var væk, sad sylespidse og
nåletynde rester tilbage af det, der en gang var solide skibssøm.
Heldigvis var bordene på begge sider fine. Stævnen var rådnet op indefra,
men udviklingen var ikke gået igennem overfladen ud mod bordene.
Den ny stævn
Med under en måned til søsætning var der ikke
tid til at løse bordene for at kunne montere en ny stævn. Så jeg valgte at
lave stævnen i to dele. En inderstævn og en yderstævn som boltes sammen.
De kan så monteres indefra og udefra. I praksis måtte jeg dele
inderstævnen i to, ellers var det umuligt at montere den - med mindre hele
cockpittet blev afmonteret.
På savværket i Ølstykke fandt jeg et godt
stykke egetømmer 5x5 tommer og ca 3 meter langt. Det havde ligget og
tørret gennem nogle år. Stykket kunne blive til ny stævn, det skulle bare
saves igennem på langs. Det klarede min kædesav med tålmodighed og en del
slibninger undervejs.
Spunning gange to
Med et tyndt stykke krydsfiner tog jeg mål af
stævnens krumning og overførte vinklerne mellem bord og stævn, så jeg
kunne lave en spunning. Jeg tog mål for hver 10 cm og tegnede vinklen over
på kydsfinerskabelonen.
Da yder- og inderdelene var savet groft ud og
høvlet i noget nær rigtig form, tilpassede jeg yderstævnen. Spunningen
lavede jeg ved at overføre vinklerne og save to riller med en tommes
mellemrum i samme vinkel. Med stemmejern fjernes træet og vinklen
fintilpasses. På den måde kommer der en korrekt vinkel for hver to cm, og
så er det ikke så vanskeligt at høvle hele spunningen i rigtig kurve. Husk
på, at det jo kun er en halv spunning, den anden halvdel af spunningen
sidder på inderstævnen.
Bagefter tilpassede jeg så inderstævnen. Først
så anlægget mellem yderstævn og inderstævn passede præcist, derefter
gjaldt det spunningen.
Og efter fem prøvemontager på båden med masser
af finjustering med rasp og høvl passede det hele.
Bolte på tværs
Seks gennemgående gevindjern holder yder- og
inderstævnene sammen. Jeg har brugt 10 mm syrefast rustfrit stål. Boringen
krævede indkøb af et nyt ekstra langt træbor. Men selve boringen var ikke
vanskeligt. Den foregik i mit køkken med stævnen holdt sammen af
skruetvinger og lagt mellem to stole.
Efterfølgende har stævndelene fået
platinprimer inden de blev samlet og monteret, fordi jernmønjen - som jeg
ellers altid bruger - ikke ville kunne nå at tørre nok inden søsætningen.
Den rigtige fremgangsmåde ville være at lægge stævndelene i linolie et par
uger og derefter male dem med jernmønje.
Montage og det sidste
Efter en del bøvlen lykkedes det at få
stævndelene på plads. Det er ikke nemt at være alene om et job der bør
udføres af to. En mand på hver side. Men denne hverdag formiddag var der
ingen hjælper i nærheden.
Bordene skrues ind i stævnen med rustfri
skruer. Fordi der er en del ujævnheder på bordenes indvendige anlæg efter
gamle søm, har jeg måttet lægge nogle striber 3M på inderstævnens spunning
inden sammenskruningen.
Som det sidste er der hugget spor til de to
rorbeslag. Det hele er malet med linoliemaling, roret er sat på.
Efter søsætningen er den ny rorstævn helt tæt,
bortset fra en lille lækage helt nede hvor rorstævnen møder kølplanken.
Det skal lukkes med en dyveke, det glemte jeg i farten...
|
Brutalt, stævnen saves over.
Blødt træ kan brækkes ud.
Egetømmer 5x5 tommer.
Skabelonen kan overføres.
Spunningsvinklerne saves.
Grovtilpasning.
Den ny stævn monteret og malet. Der er ikke
taget ud til skruen. Måske skal Spray ikke have indenbordsmotor igen, men
et nyt ror i stedet.
Fin linoliemalet.
Søsat med ny agterstævn og ruffet kortet af
til oprindelig størrelse.
|