Renskrabning - vinteren 2002 |
|||
Bå
Bå |
|||
I den almindelige løbende vedligeholdelse, skal man ikke renskrabe træbåden. Tværtimod; maling som sidder godt fast, er der ingen grund til at tage af. Sagen er nemlig, at skrabningen alene ikke gør det, men skal efterfølges af en grundig slibning. Med lidt held forsvinder så måske kun 1-2 mm af bådens bord. Blev processen gentaget hvert år, ja, så var bordene snart slebet for tynde. Renskrabning er en del af en grundig renovering, og den skal måske udføres højst hvert 20. år eller så på en malet båd. Skroget renoveres Når renskrabning er besluttet, er det fordi alle bord skal gås efter for svagheder og eventuel råd. Desuden skal alle spartlinger og plug over skruer og nitter tjekkes og evt. skiftes. Når disse bliver synlige i løbet af sæsonen, er det fordi fugt når ind til skruer eller nitter, og der kan opstå råd eller evt. galvanisk tæring som også påvirker træet. Lejligheden benyttes også til at rense alle spartlinger mellem bordene og at lægge ny kalfatring, hvor det behøves. Sidder der en fenderliste, bør den afmonteres. Den sidder på et udsat sted, og skader opstår let. Værktøj Renskrabningen sker ved hjælp af en varmluftpistol og et godt skrabejern. Jeg foretrækker de trekantede kutterskrabere, men der er mange andre typer at vælge mellem. Jernene stryges undervejs med en savfil, så de hele tiden er maksimalt skarpe. Det skal gøres adksillige gange i løbet af en skrabe-time. Og så er det vigtigt at huske en god maske for at beskytte mod de farlige dampe fra den opvarmede maling. På trekantskraberen er hjørnerne meget spidse, og man kan let komme til at lave utilsigtede dybe skrabemærker. Derfor er det en god ide at runde hjørnerne en lille smule – tre-fire strøg med filen er nok til at tage det værste bid af. En ekstra trekantskraber med buede profiler er en stor hjælp til de flader, som "buer indad". Varmeblæseren skal få malingen til at boble op og ikke mere. Den kan let brænde malingen, og så bliver den ofte sværere at få af. Min foretrukne metode er at bevæge mig oppefra og ned i et 5-10 cm bredt spor. Så kan jeg hele tiden blæse varm luft under det sted, jeg skraber. På den måde kan skraben holdes i gang uden pauser. Pas på træets fiberretning Skraben trækkes parallelt med bordene, nogle gange diagonalt, men jo mere på tværs skraben kommer, des lettere river den træet op. Skraben skal arbejde i samme retning som træets årringe. Det er også meget vigtigt at være opmærksom på, om fiberretningen i træet får skraben til at flå op i det. I så fald skal man skrabe den anden vej – stadig parallelt med bordet og med årringene, men retningen kan være f.eks. bagud i stedet for forud. 10 meter båd på 35 timer Nogle steder løsner malingen let, andre steder er den sværere at få af. De gode steder kan man fjerne en m2 maling på under en time, men er malingen besværlig, går der let et par timer med en m2. Alt i alt tager et fribord på en 10 m lang slank kutter 30 - 40 timers skrabning. Men det er de færreste, som har lyst til skrabe mere end 4 til 5 timer om dagen , så det tager nemt omkring en uges arbejde at få malingen af. Hvornår skal man renskrabe? Renskrabning er som tidligere skrevet en ganske sjælden opgave. Men når det er nødvendigt, så er det en oplagt ting at tage fat på, så snart båden er kommet på land. Bådens fugtige træ får let malingen til at boble op, når varmepistolen får fugten til at fordampen under malingen. Men samtidig skal man være meget forsigtig. Det fugtige træ er mindre stærkt end tørt træ, og man kan let komme til at rive op i et bord. Det gælder ikke mindst under vandlinien. Her er overgangen mellem bord og stævntræ kritisk, fordi stævntræets retning går på tværs af bordet. Så den rigtige skraberetning på bordet er forkert på stævnen.
|
Klik på billederne, så blir de store.
Varmluftpistolen - en afstand på 3-4 cm fungerer bedst.
Trekantskraberen er effektiv, men vær varsom på tværs af bord eller mod fiberretningen. Rund hjørnerne og hold den skarp med en savfil.
Malingen kommer af - op til en kvadratmeter i timen, nogle gange kun en halv...
Roret er råddent og skal skiftes - bemærk skruens placering. Sådan gjorde man ofte før.
Kitspratlingen over en jermnitte er blevet porøs og utæt - der er rust. Alle spartlinger skal renses.
Forstævn - pas på overgangen mellem bord og stævntræ.
|