Renoveringens opgaver |
||
Bå
Bå |
||
2002/3: Skrogets klædning er i store træk sund. Nogle steder skal der luses nyt træ ind, men skift af bord er nok ikke nødvendigt. Kølbordene skal formentlig have nye skruer. Overvejer at nådlime fribordet. I øvrigt skrabes al gammel spartling og kalfatring ud og erstattes med ny. (Nådlimning over vandlinien evt. denne vinter). To bundstokke er ikke helt sunde, og de skal skiftes på et tidspunkt. En del svøb er knækket og repareres eller skiftes helt. Et par spanter har gamle skader hvor reparationen ikke er fagmæssigt i orden. Fenderlisten afmonteres og overgangen mellem dæk og bord renoveres - der fræses et spor og en liste limes i. Evt. ny smallere fenderliste. (Senere viste det sig, at plywooddækket var råddent og måtte skiftes)). Roret er råddent og skal udskiftes. Det kan blive nødvendigt at udskifte dele af stævntræet bag roret. Motorinstallationen fra 1950erne fjernes. . Jernkølen bundslibes og beskyttes med jernmønje. I øvrigt renskabes skroget både ind-.og udvendig. Der males kun med linoliemalinger. 2003/4: Dækket afmonteres helt, enkelte dæksbjælker skiftes, ny forstærkning på fordæk ved mast, bjælkevæger udskfites delvist. Nyt plywooddæk klædes med lærred. (Under arbejde). Ruf og cockpit er ikke originalt og udskiftes med et nyt efter det originale udseende. Det samme gælder forlugen.. Riggen ændres. Den nuværende mast er firkantlimet og kun svagt konet fra 1970erne og er ca 1,5 kortere end den oprindelige mast. Der monteres en rund konet træmast. 2004/5: Agterskibet renoveres. Agterspejlet udskiftes og fribordet nådlimes. Ruf og cockpit - her fortsætter finisharbejdet. Skandæksliste monteres, ca 2 x 3 cm profil, konisk med rundet top.
ger
|
Omtrent sådan forestillede jeg mig den renoverede båd før jeg gik igang, men farverne var mere for sjov. I dag er dækket dog malet traditionelt grønt.
|