Nyt dæk, fjerne det gamle - vinteren 2003/4 |
||||
Bå
Bå |
||||
Afmontere gammelt dæk Det gamle dæk bestod af en 16 mm krydsfiner skruet i dæksbjælkerne. På fineren var lagt teakstave, som oprindelig nok har været 14-16 mm, men som nu var slebet og slidt ned. Mellem krydsfiner og teak lå en membran af gummi og stof. Først afmonterede jeg alle dæksbeslag. Ruffet var allerede taget af - det kan du læse mere om under punktet "ny overbygning". Derefter ville jeg skrue skandækslisten af, men det var umuligt. Propperne var limet i og umulige at få op uden at listen flækkede. Så jeg besluttede at ofre listen. Den blev savet i småstykker, så kun skruerne stod tilbage. Derefter kunne de let fjernes med en tang. Nogle stikprøver viste, at teaken var skruet på med rustfri skruer, og dem ville jeg gerne kunne genbruge. Så jeg besluttede at skrue teaken af først og derefter kydsfineren. Alternativt kunne begge dele være fjernet samtidig. Teakdækket propper fjernede jeg nemt med et stemmejern. Jeg slog jernet i foran proppen og derefter bag proppen. Det fik den til at springe op og blotlægge skruen. Da alle propper var åbnet, tog jeg fat på at skrue teakskruerne op. Et stort og monotont arbejde. Men op kom de, med brug af boremaskine og skruetrækker. Jeg vil tro at 80% kan genbruges. Teaken kunne nu brækkes af i store flager, bundet sammen af nådemassen. Så kom turen til krydsfineren. Jeg forsøgte at tage de hele pladestykker af, men det lykkedes ikke altid. Nogle steder sad skruerne fast, så jeg måtte save pladerne igennem. Men ellers var det bare at kradse alle skruehuller og skruehoveder rene for kit, og så tage fat med skruetrækker og/eller boremaskinen. Det viste sig, at krydsfineren mange steder var godt angrebet af råd. Det kunne ikke ses nede fra, men mange stder var membranen mellem teak og krydsfiner blevet utæt, og vand har så stået under membranen. På den måde er krydsfineren begyndt at rådne oppefra. Så var dækket afmonteret, og dæksbjælker, bjælkevæger og de øverste bord kunne inspiceres. Jo, også her var der brug for at skifte træ ud. Det kan du læse mere om under "ny dæksbjælker". Der sad i alt ca 1400 skruer i dækket (!). Hver og en enten under en prop eller under kit.
|
Agterdækket - her er forstærkningen ved rorstammen gennemføring lidt skadet, en af de lange forstærkningen mellem dæk og bjælkevæger er blød og skiftes. Alle bjælker er lavet af eg og en sunde. Knæet som forbinder agterspejlet med agterstævnen er lidt dårligt, og skiftes ud. Fordækket - alle bjælker er sunde, nogle af de små bjælker ved ruffet er revnet i deres fastgørelse til bjælkevægeren. Jeg afmonterer dem, saver revnerne op og limer nyt træ ind med epoxy. Lukker de gamle skruehuller med epoxy og borer nye.
|
|