Ny mast - foråret 2003

   

   

Forsiden

Saxons oprindelige mast var rund og stod ca. 12,5 m over dæk. I 1970erne fik den enr firkantet med en højde på ca. 10,5 m over dæk. En del af renoveringen er at genskabe den oprindelige rig.

Ved et tilfælde fik jeg tilbudt en gammel mast i den helt rigtige størrelse. Den havde stået på en Nordisk Krydser, der var havareret. Masten var reddet, men for at gøre det, måtte man save masten af over dæk. Masten skulle renoveres og forlænges svarende til det stykke, som blev savet af.

Farve, duft og tegninger som Oregon Pine

Først afmonterede jeg alle gamle beslag og fjernede den gamle lak. Flere steder var den gamle lak løsnet, og der var mørke plamager på træet. Derfor besluttede jeg at høvle hele masten. Med en gammel høvl til rundholter tog jeg en halv mm af hele masten. Træet viser sig at være meget sundt og smukt. Den rødbrune farve og de meget klart tegnede årringe sammen med den skarpe duft var tydeligt Oregon Pine. 

Masten havde hulkehle, som desværre var ganske medtaget. Derfor skulle  hulkehlen fræses op og en liste limes ned i sporet.

Skal forlænges næsten to meter

Masten forlænges for neden, hvor den er savet over i dækshøjde. Forlængelsen laves af to stykker oregon, som limes på masten. For at få en stærk limning, laves lasken 1:12. Da masten er 11 cm i diameter, betyder det, at de to lasker hver bliver 66 cm lange. Laskerne saves og høvles til endelig form. Til sidst håndsliber jeg fladen med groft sandpapir, så epoxylimen kan trænge optimalt ind. Der arbejdes længe med at få en præcis pasning mellem de to lasker indbyrdes og med fladerne på masten. Det er et præcisionsarbejde, hvor god støtte er afgørende.

Ved limningen bruger jeg et par midlertidige skruer til at sikre, at de to nye halvdele ikke glider fra under trykket fra skruetvingerne. En tvinge for hver ca 10 cm sikrer et ens tryk hele vejen langs limningen. Som lim er brugt West System epoxy. Først får fladerne ren ufortyndet epoxy, som suger ind og mætter fladerne. Derefter smøres fladerne med en lidt fortykket blanding. Til fortykkelse bruges mikrofiber.

Når limningen er tør høvles det nye stykke mast i form. Først 8-kant, så 16-kant og så rund. Her var sidste chance for at rette op på limningen, der trods alle lodsnore var blevet en lille smule skæv. Men den færdighøvlede mast var helt lige.

Lasker og lak

Enkelte steder er der behov for at stemme en lille smule træ ud og laske nyt ind. Det limes med epoxy. Herefter finslibes hele masten - som allerede er høvlet. Derefter får den tre strygninger linolie og er efter et par dages klar til lak. Jeg bruger Epifanes traditionelle alkydlak, som jeg synes giver en meget fin og elastisk overflade. Første strygning er fortyndet med balsamterpentin ca 50%. Anden strygning er fortyndet ca 20%. De følgende tre strygninger er med ufortyndet lak. Der mellemslibes.

Den gamle bom får samme tur som masten, bortset fra, at der ikke er behov ro at høvle den.

Masten rigges - behov for nye sallingshorn

Masten rigges med diamant og strutstag. Nogle af de gamle sallingshorn findes stadig og fungerer som model for de nye. Der er behov for at forny hornene til overvanterne og til strutten. Sallingshornene laver jeg af ask - saver emnerne ud af en stor planke. Med stiksaven saver jeg dem omtrent i form, og høvler dem til endelig form. Yderst hvor vantet skal hvile sætter jeg et bånd af kobber til at beskytte træet og borer et lille hul til den snor, som skal sikre at vantet ikke ryger ud af hornet, hvis vantet står slæk på kryds. De nye horn får samme lak som masten.

Mastens beslag er gamle, og jeg overvejede at få dem sandblæst og galvaniseret igen. Men nogle af dem var tvivlsomme. Til alt held fandt jeg mastebeslag der passede. Beslagene har ligget i en papkasse på loftet hos en forhandler siden 1950, hvor det svenske beslagværksted som lavede dem gik konkurs. Enkelte af de oprindelige beslag er stadig brugbare, og dem beholder jeg naturligvis på masten.

Til sidst tilpasser jeg alle vanter og stag omtrentligt og lidt for lange - den endelige tilpasning sker først, når masten er rejst og er midlertidigt forankret med tovværk. Jeg bruger terminaler som kan skrues på, og derfor kan jeg tilpasse vanter og stag efter at masten er rejst. Det viste sig at være en forholdsvis enkel opgave.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne, så blir de store.

 

Den gamle mast er netop ankommet. Når der skal arbejdes med den, skal der bedre afstivning under.

Masten er forlænget og høvles fra firkant til 8-kant..

Så er masten blevet 8-kantet.

Og efter at være 16-kantet er den høvlet rund.

Lasken mellem ny og gammel mast er 1:12. Med en 11 cm tyk mast betyder det, at hver af de to lasker er 66 cm lang.

Principskitse af Saxons nye rig.